Volkswagen denkt in 2014 wereldwijd meer dan 10 miljoen auto’s te verkopen. Met name de merken Audi en Porsche doen het goed.

Terwijl veel andere Europese automakers zoals PSA (Peugeot/ Citroën)  en Fiat worstelen om boven te blijven, gaat het Volkswagen goed. Ondanks problemen op de thuismarkt Duitsland en de dure euro, schreef Volkswagen zwarte cijfers, zo bleek bij de presentatie van de jaarcijfers in Berlijn.

Topman Martin Winterkorn verwacht in 2014 een recordaantal van 10 miljoen voertuigen te verkopen. “Dat is vier jaar eerder dan we hadden gedacht”, aldus Winterkorn. Dit jaar leverde het concern, waar behalve Volkswagen onder andere ook Audi, SEAT Skoda, Porsche en Scania toe behoren, 9,73 miljoen voertuigen.

Volkswagen wil graag de grootste autobouwer worden ter wereld. Op dit moment is Volkswagen nog de nummer 2. De Duitsers zijn het Amerikaanse General Motors (GM) inmiddels wel voorbij. GM verkocht in 2013 9,71 miljoen auto’s. Nummer 1 is het Toyota-concern dat in 2013 9,98 miljoen auto’s verkocht.

De omzet bedroeg 197 miljard euro, 2,2 procent meer dan in 2012 (192,7 miljard). De nettowinst halveerde echter van 21,9 tot 9,1 miljard. De oorzaak waren kosten die het concern moest maken rond de afwikkeling van de overname van Porsche.

China steeds belangrijker

Hoewel Europa met 4,2 miljoen verkochte voertuigen nog altijd de belangrijkste markt is voor VW, wordt China elk jaar belangrijker. Het concern verkocht in China 3,2 miljoen auto's.

Zorgenkindje SEAT, winstmaker Audi

Het belangrijkste merk van het concern is nog altijd Volkswagen zelf dat verantwoordelijk is voor de helft van de omzet. Maar het merk is zeker niet het meest winstgevend. VW had een positief bedrijfsresultaat van 2,9 miljard euro. Dat is minder dan Audi dat een operationele winst wist te behalen van 5 miljard terwijl de omzet met 49,9 miljard half zo groot is van die van VW.

Ook het in 2012 volledig ingelijfde Porsche is een winstmaker. Van de crisis heeft het merk in elk geval geen last. Het behaalde in 2013 op een omzet van 14,3 miljard euro een operationele winst van 2,6 miljard.

Niet alle merken van het VW-concern zijn echter succesnummers. Het Spaanse merk SEAT is nog altijd verliesgevend. En het van oorsprong Tsjechische Skoda schrijft weliswaar zwarte cijfers, maar zag het resultaat wel met bijna 200 miljoen euro dalen.

VW nu ook kaarten op elektrisch

Volkswagen zet in 2014 voor het eerst ook echt in op elektrisch. In oktober komen naar verwachting in Nederland een elektrische Golf, een elektrische VW-up en een plug-in hybride Golf op de markt. Met name van de laatste, de Golf GTE, verwacht Volkswagen in Nederland er veel te verkopen.

Lees ook

Toyota, de grootste automaker ter wereld, ziet winstsprong in 2014

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl